NicoRoel.reismee.nl

Laatste dagen op het Noordereiland.

Hallo Medereizigers,

Het is ontzettend leuk om reakties van jullie te krijgen, dus hartelijk dank en ga zo door(als je even tijd hebt , uiteraard)

Het is nu dinsdagavond 19.00 en we zijn in Wellington in een Motel en morgenochtend vroeg gaan we op de ferry naar het Zuidereiland.

Vandaag verschillende buien gehad, is goed voor het land, zullen we maar zeggen.

Het Te Papa -Museum in Wellington bezocht,een van de grootste moderne musua ter wereld met een opppervlakte van 36.000m(vierkante..)Er bevindt zich de grootste Maori-verzameling van het land :houtsnijwerken,delen van huizen,wapens, boten ,heilige groene stenen.

Veel gedroogde planten en 65.000 vogels en skeletten van zeezoogdieren en op de 5de en 6de verdieping kunstwerken van de Maori's en andere bewoners van N.Z. Er hing een kleine pentekening van Hollare van schepen op de Zuiderzee.

In Bull, waar we afgelopen nacht sliepen, was een Hollandse winkel, die veel Delfts Blauw, klompen en Nederlandse boeken verkocht.

En er hing een supergrote poster van het Havenrak in Broek.De eigenaar hield stug vol dat het Durgerdam was.......eigenwijze mensen heb je dus overal.

Het Tongariri National Park was adembenemend mooi met meerdere hoge bergen(2797m.)wat eigenlijk vulkanen zijn.Aan de top lag sneeuw.In de Rangipo Desert was het heet en stoffig.Het is een oefenterrein voor het leger.

Lake Taupo is ruim anderhalf keer het Ysselmeer en is in 186 na Chr. ontstaan door een gigantische vulkaanuitbarsting, waar stenen met 900 km. per uur werden uitgespuwd.

We hadden daar een mooie zomeravond aan de rand van het meer met de ondergaande zon en daarna een lekkere temperatuur.

Ook in de regio Taupo(midden van het Noorder Eiland) ligt het gebied The Craters of the Moon met stomende gaten in de grond en modderpoelen die blubberen.

Onderweg veel koeien ,op andere plaatsen weer fruitteelt(KIWI's en avocado's) , dan eindeloze akkers met mais en vandaag gebieden met schapen in overvloed.

De boot naar het Zuider Eiland hebben we al zien liggenen morgen ochtend (11 febr.) gaan we er om 7 uur naar toe.

Ik hoop dat jullie het ook redden in het koude Holland en nog koudere Canada en iets voelen van de warmte die we mee sturen.

Sacha

Hallo Mopjes,
Wat een geweldig land he. Ik merk al dat jullie het NZ virus ook helemaal te pakken hebben. Ga vooral door met genieten en ik weet zeker dat jullie op het zuidereiland helemaal uit je dak gaan.
Dikke kus
Sas (&) Evert

P.S. ik neem aan dat jullie die knorretjes op de foto wel een extra kusje van mij en Bolly Billy & Bitch Bonny hebben gegeven :-)

John, Gwenda & Iris

Leuk zeg om zo op de site jullie belevenissen te lezen en zien. Prachtige foto's ! Maar wel beetje warm (vooral voor NZ begrippen), maar gelukkig geen bosbranden zoals in Victoria Australie. Wij genieten zo lekker mee van jullie avonturen.
Iris had al verteld op peuterpret " opa en oma vliegtuig Nieuw Zeeland"maar juf Ali dacht dat dit niet klopte. Ze hebben nu thema verkeer en voertuigen dus dat is wel grappig.

Groetjes uit Hoornsterzwaag en dikke kus van Iris aan Opa en Oma.

Henk

BERICHT AAN DE REIZIGERS

Bestijg boot bus of trein nooit zonder uw valies met dromen,
dan vindt ge in elke stad behoorlijk onderkomen.
Zit rustig en geduldig naast het open raam:
Gij zijt een reiziger en niemand kent uw naam.
Zoek in 't verleden weer uw frisse kinderogen,
Kijk nonchalant en scherp, droom'rig en opgetogen.
Al wat ge groeien ziet op 't zwarte voorjaarsland,
Wees overtuigd: het werd alleen voor u geplant.
Laat handelsreizigers over de filmcensuur
Hun woordje zeggen: God glimlacht en kiest zijn uur.
Groet minzaam de controleurs achter hun groene hekken
Want zonder hun signaal zou geen transportmiddel vertrekken.
En als boot bus of trein niet voort wil, zeer ten detrimente
Van uwe lust en hoop en zuurbetaalde centen,

Blijf kalm en open uw valies; put uit zijn voorraad
En ge ondervindt dat nooit een enkel uur te loor gaat.
En arriveert gij soms in een vreemdsoortig oord,
Waarvan ge in uw bestaan de naam nooit hebt gehoord,
Dan is het doel bereikt, dan leert gij eerst wat reizen
Betekent voor de dolaards en de ware wijzen....
Wees vooral niet verbaasd dat, langs gewone bomen,
Op een doodgewone dag u zomaar bent in 't hart van Rome.

(ten detrimente=ten nadele)

theo (van Lidia

Dat jullie reis insprirerend werk moge wel blijken uit de poëzie die tot jullie komt. Trouwens het hele verslag en land straalt pure poëzie uit, sla het vooral goed op in je MB (mooie bolletje) Hier is het ronduit prut weer, ga verlangen naar voorjaar, schaatsen mogen naar 't zolder. Als je op het Zuidereiland toevallig stuit op Sjors van der Poel, die boert daar ergens, doe hem dan de hartelijke groeten
theo

Wijnie, Krijn en Dirk

Van Gwenda de site doorgekregen, dus gelijk kijken!!!
Erg mooi!!! Nog veel plezier en kom voorlopig nog maar niet terug naar Ned. Pet weer!!!!!!
Groetjes van uit Katwijk.